Träna & Dö

Posted by Fanny Mattila 2013-01-10 @ 16:43:31

Alltså jag behöver lite förslag på bästa cardio träning. Vet inte hur insatta ni är men alla förslag är förslag.
Jag har promenerat ungefär hela mitt liv, snabbt, långsamt, med stavar, med bungypumps you name it. I sommras började jag springa för att jag vill få lite variation i träningen och får bättre kondition, trappade upp långsamt för att slippa skador osv.Vilket jag ändå fick, får ont i höger djupa vadmuskel och vänsterbenets lårmuskel. I början va det bara lite så fortsatte såklart.
Nu när jag flyttat hit och haft ca två månaders uppehåll från löpning har jag fått börja om igen och nu får jag ont på precis samma ställen fast denna gången inte lite, nära till tårar.. eller jag menar det kom några tårar häromdagen när jag sprang så fick stoppa. Haltade hem. Antar att det är överbelastning plus för hårt underlag för min armakropp. (har nya bra skor) Vad kan jag göra? det hjälper uppenbarligen inte med vila får lika ont igen och känner att promenader inte tränar min kondition så bra eftersom att jag är så van vid det. Har inget tillgång till gym. Antar att min kropp gillar lugnare tempo och mjukare rörelser men dom får ju inte riktigt bort fettet. Blir galen! 

Tumblr_m1qs4fdlbu1r9hpoco1_500_large




Kommentarer
Postat av: Jonna Igeland

hade jättemycket problem med vaderna / benhinnorna förra våren, då hade jag sprungit i dåliga skor på asfalt flera månader och när jag köpte nya skor med mkt dämpning och slutade springa på asfalt har jag inte haft några problem! det var nog asfalten som var problemet för mig för när jag senare sprungit kort på asfalt igen så har jag inte kunnat springa på flera dagar.. så nu håller jag mig låångt från det och det funkar! så var det för mig men vet inte om det hjälper för dig men ja :)

Svar: Jo har precis köpt mig nya skor dom har gott med dämpning. Dock springer jag på asfalt nu vilket jag inte gjort innan... Men lite svårt att inte göra det när man bor som jag bor.. :/
fannymattila.blogg.se

2013-01-10 @ 17:20:57
URL: http://igeland.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Hade samma problem ett tag, och ofta när jag inte har sprungit på länge. För mig hjälper det att stretcha mycket, så det känns både på fram- och baksidan av vaden. Och sen kör jag på tigerbalsam och att linda benet, och lite mer intervaller, så att jag inte bara springer, för då gör det som ondast, för mig. :)
Sen angående det sista du skrev - om du vill förbränna fett så ska du (om jag inte är helt ute och cyklar) gå mer, ha ett tempo där det inte ska vara så svårt att prata liksom. Då tror jag man förbränner mest fett. Annars så kan du ju köra mycket fria övningar - för styrka. :)

Oj nu blev det mycket, hoppas du fick svar på något i alla fall. ;)

Svar: Mjo allts jag gör redan intervaller, springer, går, springer går. strechar med, brukar göra yoga efter också.. :/ ja fast som jag skrev har jag gått hela mitt liv, väldigt mycket så dett tränar inte min kondition längre. Men tack för svaret ändå :)
fannymattila.blogg.se

2013-01-10 @ 18:10:44
Postat av: Sandra

frågan är om du är ute efter bättre flås (kondition) eller fettförbränning, eftersom du nämner båda och inte riktigt är samma sak. Långa, raska promenader bränner fett, oavsett om du gjort det i 10 år eller inte. Men som du säger förbättrar det ju då inte din kondis eftersom din kropp är van vid det slags flåset.

Svar: Är ute efter båda! Därför promenader inte är de bästa..
fannymattila.blogg.se

2013-01-10 @ 21:56:51
URL: http://bjorkasandras.blogg.se
Postat av: Elvira Larsson

Jag har sprungit mycket i ca ett år och fick för ett tag sedan ont i ena vaden. Men det hjälpte inte att vila precis som för dig. Dock gade jag börjat springa mer på asfalt vilket jag tror var en orsak.
Om du på något vis har möjlighet att byta ut ett springpass på asfalt då och då till grus istället så skulle det vara bra för vaderna. När man springer på asfalt använder man vaderna mer och därför får man lätt ont i dem.
Tåhävningar är den absolut Bästa övningen för att stärka vaderna. Den är så enkel att göra och stärker dem jättemycket. Det är perfekt att göra medans man borstar tänderna. ;)

Det kan även vara så att de nya skorna påverkar också. Man ska helst gå i dem några gånger innan man springer. Och om skorna du hade innan var flera år gamla (2 år eller äldre) kan skillnaden vara en orsak.

Hoppas det blir bra snart! :)

Svar: Mjo lite svårt då jag bor som jag bor.. inget grus så långt ögat kan nå haha, Åh ska börja göra det! Men så nya är inte skorna, har gått flera mil i dom men menar att sulorna inte är gamla. Fast lårproblemet fanns innan jag åkte hit..
fannymattila.blogg.se

2013-01-10 @ 22:02:23
Postat av: natalie

jag har haft helt samma problem då jag börjar löpa och mina båda inre vad muskler blivit så sjuka att man faktiskt börjar gråta för det gör så ont. jag vilade och sträcke på mina vader i 5min varje kväll och under dagen då jag hann, http://www.linabjorkskog.com/traning/stretchning-av-djupa-vadmuskeln-soleus ,där är en bra ''tutorial'' på hur man stretchar inre vaden. jag vilade i typ 2 veckor och stretchade dagligen, sen när jag började jogga igen började jag super försiktigt. hoppas det hjälpte (:

2013-01-11 @ 15:33:44
Postat av: Emina

se till att styrketräna på något sätt så att dina "muskler" stärks. De kommer hjälpa dig och ge dig ett bättre skydd, kolla också om du kan bindra något runt så borde det ju göra mindre ont.

Hoppas det blir bättre :-)

2013-02-02 @ 17:45:59
URL: http://eminas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0